Villkor & Info
Introduktion
Handelsgården Hellmans AB
Hellmanska Gården, www.hellmanskagarden.se, vill att du känner till hur vi hanterar den personliga informationen som du lämnar ifrån dig när du besöker vår webbplats. Nedan följer en beskrivning. Vid frågor kontakta oss på butiken@hellmanskagarden.se
Vårt sätt att samla in information är i enlighet med Datainspektionens (PuL, Personuppgiftslagens) föreskrifter. Personuppgiftsansvarig är Hellmanska Gården. Vid ytterligare frågor, kontakta Datainspektionen på datainspektionen@datainspektionen.se .
För att du skall kunna genomföra ett köp hos oss behöver vi information om ditt namn, adress och telefonnummer.
Säkerhet
Den information som du lämnar ifrån dig på denna hemsida, kommer att behandlas med största respekt. Hellmanska Gården kommer endast att använda dina uppgifter för att fullfölja din order, uppgifter för medlemskap, frakt, säker betalning samt, i förekommande fall, tulldeklarationer. Hellmanska Gården arbetar efter en intern säkerhetspolicy som är speciellt framtagen och behandlar alla delar i företaget. En krypterad internettrafik samt Secure Socket Layer (SSL) teknik används och följs för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas effektivt i samband med köp. Kreditkortsinformation hanteras endast av finansiell institution i en säker krypterad förbindelse. All personlig information rörande betalning förstörs i direkt anslutning till att köpet är fullföljt. Hellmanska Gården innehar ett digitalt säkerhetscertifikat som visar att företaget är det företag som det utger sig för att vara. Certifikatet utges av VeriSign Inc. Säkerhetsfrågorna utvärderas fortlöpande tillsammans med experter inom området.
Cookies (kakor)
Hellmanska Gården använder sig av en teknik som kallas cookies. Det är en textrad som skickas till din webbläsare när du besöker en webbplats. Nästa gång du besöker webbplatsen skickar din webbläsare tillbaka textraden, och det blir möjligt att se om flera besök kommer från samma dator. Webbplatsen kan på det här sättet mäta antal besök och se hur länge de varar. Det här gör också att du slipper mata in samma information flera gånger. Tekniken används idag av de flesta webbplatser, t ex banker. Cookien innehåller inga som helst personuppgifter och kan inte spåras till en specifik person. Om du inte vill ha denna funktion kan du ställa in din webbläsare så att den inte kan ta emot cookies. I Internet Explorer finner du inställningarna för cookies under menyn ”Verktyg”. Om du väljer att inte ta emot cookies kan Hellmanska Gården inte garantera att alla sidor på webplatsen fungerar felfritt.
Kontakt
För kontakt med Hellmanska Gården angående vår Privacy policy, skriv till: Hellmanska Gården, Västra Trädgårdsgatan 24, 611 32 Nyköping
Hos Hellmanska Gården kan du köpa prisvärda produkter med god kvalitet. Vi har som mål att alltid ge professionell och personlig service till våra kunder. Nedan följer de köpevillkor som vi arbetar efter och som överensstämmer med gällande lagstiftning och våra egna riktlinjer. Vid frågor kontakta oss på butiken@hellmanskagarden.se
Om du ångrar dig - Vi erbjuder dig 100% Nöjd kundgaranti
Hellmanska Gården garanterar att du blir 100 % nöjd. Om du inte är helt nöjd med ditt köp så kan du utan frågor returnera dina produkter till oss inom 14 dagar och vi återbetalar dig hela ordervärdet minus fraktkostnader som du har betalat för produkterna inom max 20 dagar. Ångerrätten gäller ej specialanpassade produkter såsom klippta tyger och vaxdukar. Varor packas väl i oskadad originalförpackning samt orginalemballage. Tänk på att ditt paket måste levereras direkt till vår företagsadress (se nedan) som företagspaket. Om paketet sänds till ett paket- eller postombud debiterar vi en kostnad på 200kr för att täcka de upphämtningskostnader vi får.
Produkter och totalkostnad/ Lager
Vi reserverar oss för prisändringar, leveransförseningar, felskrivningar & slutförsäljning. Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegränsningar och övriga villkor. Vi reserverar oss för slutförsäljningar. Om en vara som du beställt visar sig vara slut på lager meddelar vi dig detta inom maximalt tre arbetsdagar.
Fraktavgifter
Fri frakt när du handlar för minst 700kr, gäller ej skrymmande varor då tillkommer en fraktavgift på 400kr.
Under 700kr tillkommer fraktavgift på 99kr.
Beroende på paketets mått kan vi välja att skicka med MyPack Home (hemleverans) istället för till ett postombud!
Hemleverans
Väljer du hemleverans tillkommer en kostnad på 150kr oavsett om du har handlat över fraktfri gräns på 700kr.
Detta är ett alternativ för dig som vill säkra din hemleverans oavsett storlek på paketet!
Fraktbolag
Vi sänder alla våra paket via Postnord. MyPack Collect eller MyPack Home.
Returer
Väljer du att returnera din vara av någon orsak ska du fylla i retur blanketten och sända med i paketet tillbaka. Vid retur kontaktar du oss 0155-210041 / butiken@hellmanskagarden.se omgående, du kommer sedan att få en QR kod skickad till din mobil via sms eller din mejl. QR koden visar du upp för ditt postombud när du lämnar in paketet du ska skicka tillbaka.
Vi har inte fria returer och debiterar därför en returkostnad via Klarna eller swish in store, priset beror på ditt paket.
Har du inte ett klarna eller swish konto ber vi dig lämna in returen och betala fraktavgiften direkt genom postombudet. Tänk på att det måste skickas som ett företagspaket, annars debiterar vi 200kr i upphämtningskostnad.
Försäljning till minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Priser
De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.
Priser utanför EU
Vid köp, där ordern skeppas utanför EU, debiteras ingen moms. I priset ingår ej eventuell införselmoms, skatter eller tullavgifter i destinationslandet. Dessa betalas i förekommande fall av mottagaren. Avgifternas storlek varierar från land till land.
Garantier
Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.
Manualer
Alla produkter vi säljer har en Svensk/Engelsk manual när produkten så kräver det.
Betalningsvillkor
Hellmanska Gården erbjuder följande betalningsalternativ:
1. Kortbetalning
När du handlar hos med kort så kan du känna dig helt säker. Alla kortuppgifter sänds via en säker krypterad anslutning direkt till vår kortinlösare (DIBS). Uppgifterna går inte genom oss och sparas inte hos oss.
2. Fakturabetalning
Efter att din order nått oss skickar vi en faktura till dig via Klarna.
Leveranssätt
Vid leverans av varor inom Sverige använder vi oss i första hand av Schenker Privpak eller Postpaket, beroende på vårt val av leverantör. Dina varor levereras till ditt närmsta postkontor eller paketombud. Vid större försändelser skickas varorna med andra fraktsätt. Din order levereras då hem till tomtgräns eller portuppgång, ej in i lägenhet eller hus.
Vid leveranser utanför Sverige sker leverans i allmänhet med UPS, United Parcel Services, direkt till mottagarens adress.
Leveranstid
Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.
Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.
Du kan tryggt och enkelt följa ditt paket via Postnords App.
Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.
-
Leveranstider inom Sverige – Normalt 3-7 arbetsdagar med PostNord Logistik. Gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden.
Transportansvar, skador på försändelser
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Hellmanska Gården på väg till kund är Hellmanska Gården ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Packa därför försändelsen noga i originalförpackning eller i likvärdigt packmaterial. Vi rekommenderar att godset försäkras när det skickas tillbaka till oss på eget initiativ.
Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad ska detta reklameras detta direkt till paketombudet. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat ska detta reklameras till kundservice inom 5 dagar från mottagandet.
Om det föreligger en transportskada ska det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln. Eventuella inre skador i försändelsen ska anmälas till kundservice inom 5 dagar från mottagandet. I bägge fallen ska kundservice (butiken@hellmanskagarden.se) kontaktas för vidare handläggning.
Outlösta paket
För paket som inte löses ut förbehåller sig Hellmanska Gården rätten att fakturera kunden för fraktkostnaden, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 350 kr inklusive moms. Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer även kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du valt faktura som betalningsalternativ medföljer fakturan i paketet, därför är det viktigt att lösa ut paketet och betala denna inom 14 dagar för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Kreditor.
Reklamation
Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta kundservice på e-post butiken@hellmanskagarden.se. För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på skadan bifogas vid kontakt via mail. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Hellmanska Gården frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning, bifoga beskrivning av felaktigheten och återsänd som ett företagspaket till (kontakta oss för retursedel):
Hellmanska Gården
Västra Trädgårdsgatan 24
611 32 Nyköping
Vid en eventuell tvist kommer Hellmanska Gården att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Force Majeure
Hellmanska Gården är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.
Handelsgården Hellmans AB
organisationsnummer: 556613-8755